PENGURUSAN HEADCOUNT

    21
    0
    PENGURUSAN HEADCOUNT
    MENGAPA PERLU HEADCOUNT
    • ·         MELIHAT KEUPAYAAN SEDIA ADA SETIAP MURID
    • ·         MENILAI POTENSI SETIAP MURID YANG DAPAT DIGARAP
    • ·         MERANCANG PROGRAM YANG BERSESUAIANDENGAN KEBOLEHAN DAN KEUPAYAAN MURID BERASASKAN DIAGNOSIS YANG TEPAT
    • ·         UNTUK TUJUAN POST-MORTEM DAN TINDAKAN PENAMBAHBAIKAN YANG PROAKTIF
    • ·         PEMANTAUAN DAN PENILAIAN BOLEH DIBUAT OLEH PENGETUA, GURU BESAR, GPK, GURU KELAS, DAN GURU MATA PELAJARAN SECARA SISTEMATIK
    • ·         PANITIA DAPAT BERFUNGSI DENGAN LEBIH BERKESAN

    ASAS HEADCOUNT
    • ·         MENGENAL PASTI TOV ( TAKE OF VALUE ) – BERASASKAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
    • ·         MENENTUKAN ETR ( EXPECTED TARGETED RESULT ) – DENGAN MERUJUK KEPADA KEPUTUSAN TERBAIK PEPERIKSAAN AWAM SEKOLAH
    • ·         MENENTUKAN OTI ( OPERATIONAL TARGETED INCREMENT ) – DENGAN MERUJUK KEPADA ETR SERTA MENETAPKAN SAMA ADA JANGKAAN PEMERINGKATAN DUA ATAU TIGA KALI PENILAIAN

    Printer Brother

    Printer Brother yang boleh print depan belakang dengan mudah

    Baju Tidur Perempuan Paling Murah

    Baju Tidur Perempuan Paling Murah

    Baju Kurung Kedah

    Baju Kurung Kedah

    Baju Kurung Murah

    Baju Kurung Murah

    Baju Kurung Widuri Cantik

    Baju Kurung Widuri Cantik

    Telefon Pintar Infinix 5G Murah

    Telefon Pintar Infinix 5G Murah

    PROSES HEADCOUNT
    CARTA ALIRAN PELAKSANAAN HEADCOUNT
    POST-MORTEM
    • ·         SUATU PROSES BEDAH SIASAT UNTUK MENGKAJI DAN MENGENAL PASTI PUNCA SEBENAR PENYAKIT ATAU PUNCA MASALAH.
    • ·         DALAM KONTEKS SEKOLAH / PENDIDIKAN : POST-MORTEM DIADAKAN UNTUK MENGANALISIS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN, MENGENAL PASTI KELEMAHAN, DAN SETERUSNYA MENENTUKAN STRATEGI PENAMBAHBAIKAN.
    • ·         DIBUAT SELEPAS SETIAP UJIAN BULANAN / PEPERIKSAAN OLEH GURU MATA PELAJARAN/ PANITIA / KETUA BIDANG DAN JAWATANKUASA KURIKULUM.

    POST-MORTEM AKAN DAPAT MENGANALISIS :
    • ·         KEUPAYAAN GURU MENGAJAR
    • ·         KEUPAYAAN MURID BELAJAR
    • ·         KUALITI SOALAN ( JSU )
    • ·         KEBERKESANAN PROGRAM PEMULIHAN  DAN PENGAYAAN YANG LEPAS
    • ·         PROGRAM KHAS OLEH PANITIA

    LANGKAH-LANGKAH POST-MORTEM
                    DILAKSANAKAN OLEH GURU MATA PELAJARAN
    • 1.       MARKAH DIISI BERDASARKAN PEPERIKSAAN / UJIAN YANG TELAH DILAKSANAKAN.
    • 2.       PENCAPAIAN MURID DIANALISIS SECARA PERBANDINGAN UNTUK MENGESAN MURID-MURID YANG TELAH MENCAPAI OTI 1 ATAU OTI 2.
    • 3.       SENARAIKAN MURID SERTA MARKAH YANG DIISI ATAU SENARAIKAN NAMA MURID SERTA MARKAH YANG TIDAK MENCAPAI TAHAP OTI 1 ATAU OTI 2.
    • 4.       SETIAP MURID DIKENAL PASTI ASPEK KELEMAHAN BERDASARKAN PENCAPAIAN MEREKA.
    • 5.       MENENTUKAN TINDAKAN PEMULIHAN SEGERA BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DENGAN PELBAGAI KAEDAH PENGESANAN SEBELUM PEPERIKSAAN BERIKUTNYA.

    DILAKSANAKAN OLEH PANITIA MATA PELAJARAN DAN GURU KANAN
    • 1.       MENGADAKAN POST-MORTEM PERINGKAT PANITIA.
    • 2.       MELENGKAPKAN  MAKLUMAT  KESELURUHAN KELAS BERDASARKAN RUMUSAN YANG DIBUAT.
    • 3.       MENGANALISIS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SETIAP TINGKATAN.
    • 4.       MELENGKAPKAN ANALISIS TINGKATAN UNTUK DIBAWA DALAM MESYUARAT KURIKULUM.

     DILAKSANAKAN OLEH JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH
    1.       MENGADAKAN MESYUARAT KURIKULUM SEKOLAH UNTUK MEMBINCANGKAN :

    A.        ANALISIS PEPERIKSAAN SEMASA DARI SEGI :
              PENCAPAIAN KUANTITI
              PENCAPAIAN KUALITI
              PERBANDINGAN PENCAPAIAN ANTARA MATA PELAJARAN
              PERBANDINGAN PENCAPAIAN SEMASA DENGAN ETR TAHUNAN
    B.          MERANCANG DAN MELAKSANAKAN STRATEGI PENGUKUHAN, PENGAYAAN, DAN PEMULIHAN.
    PENGURUSAN PANITIA
    ANTARA PERANAN PANITIA :
    ü  PERLU TINGKATKAN PERANCANGAN STRATEGIK DAN PELAN TAKTIKAL SERTA PELAN OPERASI BERDASARKAN KEPERLUAN MATA PELAJARAN.
    ü  SEDIAKAN ANGGARAN BELANJAWAN BERDASARKAN PERUNTUKAN YANG DITERIMA.
    ü  BINCANGKAN KEKUATAN DAN KELEMAHAN DALAM PENCAPAIAN MURID.
    ü  MELENGKAPKAN FAIL PANITIA.
    ü  MENGADAKAN SESI PENINGKATAN PROFESIONALISME DI KALANGAN AHLI PANITIA – PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN PROFESIONAL.
    ü  PERLU ADA PENYELARASAN DENGAN PERKARA YANG DIBINCANGKAN DI DALAM MESYUARAT JAWATANKUASA KURIKULUM – DARI SEGI HEADCOUNT DAN POST-MORTEM
    ü  MERANGKA PROGRAM PENINGKATAN AKADEMIK DAN PEMULIHAN – PERLU DINILAI DAN DIKENALPASTI BAGI MEMBUAT PENAMBAHBAIKAN.
    ü  TEKANKAN KONSEP 5 P ( PERANCANGAN, PELAKSANAAN, PEMANTAUAN, PENILAIAN DAN PENAMBAHBAIKAN )
    ü  PELAKSANAAN ULANGKAJI MATA PELAJARAN SELESAI SUKATAN SELESAI – PASTIKAN AKTIVITI PEMULIHAN DAN PENGUKUHAN MENJURUS SASARAN YANG DITETAPKAN – PASTIKAN MURID SUDAH MENGUASAI KONSEP YANG DIPELAJARI DAN FOKUS KEPADA TAJUK BELUM DIKUASAI OLEH MURID.
    ü  PERANCANGAN STRATEGIK DAN PENINGKATAN AKADEMIK PERLU BERSIFAT ‘ SMART ’ ( SPECEFIC, MEASURABLE, ACHIVEBLE, REALISTIC & TIMEFRAME ).
    ü  MENYEDIAKAN ANALISIS MATA PELAJARAN SELEPAS SETIAP KALI PEPERIKSAAN DIJALANKAN.
    ü  PENILAIAN DAN PEMANTAUAN PERLU DILAKSANAKAN BAGI MEMASTIKAN SETIAP PROGRAM YANG DILAKSANAKAN BERJAYA. PERLU ADA PERKARA BERIKUT :
              JADUAL PENILAIAN
              SEDIAKAN INSTRUMEN
              SEDIAKAN LAPORAN
              PERLU BENTANG DALAM MESYUARAT UNTUK TINDAKAN PENAMBAH BAIKAN.

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here