PENGURUSAN HEADCOUNT
MENGAPA PERLU HEADCOUNT
- · MELIHAT KEUPAYAAN SEDIA ADA SETIAP MURID
- · MENILAI POTENSI SETIAP MURID YANG DAPAT DIGARAP
- · MERANCANG PROGRAM YANG BERSESUAIANDENGAN KEBOLEHAN DAN KEUPAYAAN MURID BERASASKAN DIAGNOSIS YANG TEPAT
- · UNTUK TUJUAN POST-MORTEM DAN TINDAKAN PENAMBAHBAIKAN YANG PROAKTIF
- · PEMANTAUAN DAN PENILAIAN BOLEH DIBUAT OLEH PENGETUA, GURU BESAR, GPK, GURU KELAS, DAN GURU MATA PELAJARAN SECARA SISTEMATIK
- · PANITIA DAPAT BERFUNGSI DENGAN LEBIH BERKESAN
ASAS HEADCOUNT
- · MENGENAL PASTI TOV ( TAKE OF VALUE ) – BERASASKAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
- · MENENTUKAN ETR ( EXPECTED TARGETED RESULT ) – DENGAN MERUJUK KEPADA KEPUTUSAN TERBAIK PEPERIKSAAN AWAM SEKOLAH
- · MENENTUKAN OTI ( OPERATIONAL TARGETED INCREMENT ) – DENGAN MERUJUK KEPADA ETR SERTA MENETAPKAN SAMA ADA JANGKAAN PEMERINGKATAN DUA ATAU TIGA KALI PENILAIAN
PROSES HEADCOUNT |
CARTA ALIRAN PELAKSANAAN HEADCOUNT
|
POST-MORTEM
- · SUATU PROSES BEDAH SIASAT UNTUK MENGKAJI DAN MENGENAL PASTI PUNCA SEBENAR PENYAKIT ATAU PUNCA MASALAH.
- · DALAM KONTEKS SEKOLAH / PENDIDIKAN : POST-MORTEM DIADAKAN UNTUK MENGANALISIS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN, MENGENAL PASTI KELEMAHAN, DAN SETERUSNYA MENENTUKAN STRATEGI PENAMBAHBAIKAN.
- · DIBUAT SELEPAS SETIAP UJIAN BULANAN / PEPERIKSAAN OLEH GURU MATA PELAJARAN/ PANITIA / KETUA BIDANG DAN JAWATANKUASA KURIKULUM.
POST-MORTEM AKAN DAPAT MENGANALISIS :
- · KEUPAYAAN GURU MENGAJAR
- · KEUPAYAAN MURID BELAJAR
- · KUALITI SOALAN ( JSU )
- · KEBERKESANAN PROGRAM PEMULIHAN DAN PENGAYAAN YANG LEPAS
- · PROGRAM KHAS OLEH PANITIA
LANGKAH-LANGKAH POST-MORTEM
DILAKSANAKAN OLEH GURU MATA PELAJARAN
- 1. MARKAH DIISI BERDASARKAN PEPERIKSAAN / UJIAN YANG TELAH DILAKSANAKAN.
- 2. PENCAPAIAN MURID DIANALISIS SECARA PERBANDINGAN UNTUK MENGESAN MURID-MURID YANG TELAH MENCAPAI OTI 1 ATAU OTI 2.
- 3. SENARAIKAN MURID SERTA MARKAH YANG DIISI ATAU SENARAIKAN NAMA MURID SERTA MARKAH YANG TIDAK MENCAPAI TAHAP OTI 1 ATAU OTI 2.
- 4. SETIAP MURID DIKENAL PASTI ASPEK KELEMAHAN BERDASARKAN PENCAPAIAN MEREKA.
- 5. MENENTUKAN TINDAKAN PEMULIHAN SEGERA BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DENGAN PELBAGAI KAEDAH PENGESANAN SEBELUM PEPERIKSAAN BERIKUTNYA.
DILAKSANAKAN OLEH PANITIA MATA PELAJARAN DAN GURU KANAN
- 1. MENGADAKAN POST-MORTEM PERINGKAT PANITIA.
- 2. MELENGKAPKAN MAKLUMAT KESELURUHAN KELAS BERDASARKAN RUMUSAN YANG DIBUAT.
- 3. MENGANALISIS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SETIAP TINGKATAN.
- 4. MELENGKAPKAN ANALISIS TINGKATAN UNTUK DIBAWA DALAM MESYUARAT KURIKULUM.
DILAKSANAKAN OLEH JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH
1. MENGADAKAN MESYUARAT KURIKULUM SEKOLAH UNTUK MEMBINCANGKAN :
A. ANALISIS PEPERIKSAAN SEMASA DARI SEGI :
– PENCAPAIAN KUANTITI
– PENCAPAIAN KUALITI
– PERBANDINGAN PENCAPAIAN ANTARA MATA PELAJARAN
– PERBANDINGAN PENCAPAIAN SEMASA DENGAN ETR TAHUNAN
B. MERANCANG DAN MELAKSANAKAN STRATEGI PENGUKUHAN, PENGAYAAN, DAN PEMULIHAN.
PENGURUSAN PANITIA
ANTARA PERANAN PANITIA :
ü PERLU TINGKATKAN PERANCANGAN STRATEGIK DAN PELAN TAKTIKAL SERTA PELAN OPERASI BERDASARKAN KEPERLUAN MATA PELAJARAN.
ü SEDIAKAN ANGGARAN BELANJAWAN BERDASARKAN PERUNTUKAN YANG DITERIMA.
ü BINCANGKAN KEKUATAN DAN KELEMAHAN DALAM PENCAPAIAN MURID.
ü MELENGKAPKAN FAIL PANITIA.
ü MENGADAKAN SESI PENINGKATAN PROFESIONALISME DI KALANGAN AHLI PANITIA – PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN PROFESIONAL.
ü PERLU ADA PENYELARASAN DENGAN PERKARA YANG DIBINCANGKAN DI DALAM MESYUARAT JAWATANKUASA KURIKULUM – DARI SEGI HEADCOUNT DAN POST-MORTEM
ü MERANGKA PROGRAM PENINGKATAN AKADEMIK DAN PEMULIHAN – PERLU DINILAI DAN DIKENALPASTI BAGI MEMBUAT PENAMBAHBAIKAN.
ü TEKANKAN KONSEP 5 P ( PERANCANGAN, PELAKSANAAN, PEMANTAUAN, PENILAIAN DAN PENAMBAHBAIKAN )
ü PELAKSANAAN ULANGKAJI MATA PELAJARAN SELESAI SUKATAN SELESAI – PASTIKAN AKTIVITI PEMULIHAN DAN PENGUKUHAN MENJURUS SASARAN YANG DITETAPKAN – PASTIKAN MURID SUDAH MENGUASAI KONSEP YANG DIPELAJARI DAN FOKUS KEPADA TAJUK BELUM DIKUASAI OLEH MURID.
ü PERANCANGAN STRATEGIK DAN PENINGKATAN AKADEMIK PERLU BERSIFAT ‘ SMART ’ ( SPECEFIC, MEASURABLE, ACHIVEBLE, REALISTIC & TIMEFRAME ).
ü MENYEDIAKAN ANALISIS MATA PELAJARAN SELEPAS SETIAP KALI PEPERIKSAAN DIJALANKAN.
ü PENILAIAN DAN PEMANTAUAN PERLU DILAKSANAKAN BAGI MEMASTIKAN SETIAP PROGRAM YANG DILAKSANAKAN BERJAYA. PERLU ADA PERKARA BERIKUT :
– JADUAL PENILAIAN
– SEDIAKAN INSTRUMEN
– SEDIAKAN LAPORAN
– PERLU BENTANG DALAM MESYUARAT UNTUK TINDAKAN PENAMBAH BAIKAN.