Tidak seperti model pembelajaran yang lain, Model Heinich, Molenda, Russell dan Smaldino tidak mempunyai perwakilanvisual atau gambar rajah. Ia dijelaskan dengan penggunaan akronim iaitu ASSURE.
A
|
Analyze Learners
Analisis Pelajar
|
|
S
|
State Objectives
Nyatakan Objektif
|
|
S
|
Select Methods, Media and Materials
Pilih Kaedah dan Bahan
|
|
U
|
Utilize Media and Materials
Guna Media dan Bahan
|
|
R
|
Require Learner Participation
Perlu Penyertaan Pelajar
|
|
E
|
Evaluate and Revise
Menilai dan Semak Semula
|
|
1. Analyse learner (Analisis pelajar)
Mengenalpasti kesediaan dan pengetahuan sedia ada pelajar berkaitan dengan tajuk yang dihendak ajar. Kaji umur, bakat, kelas serta taraf ekonomi pelajar untuk memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran berlaku.
2. State Objective (nyatakan objektif)
Nyatakan objektif dengan khusus berdasarkan pencapaian yang dirancangkan.
3. Select Methods, Media and Materials (pilih, kaedah dan bahan)
Guru hendaklah memilih media yang sedia ada disesuaikan dengan objektif pengajaran. Sekiranya media itu rosak atau kurang sesuai hendaklah dibaiki terlebih dahulu. Tetapi jika media yang sedia ada tidak bersesuaian dengan objektif pengajaran, guru hendaklah membina media yang baru bersesuai dengan tajuk dan objektif pengajaran.
4. Utilize Media and Materials ( Guna Media dan Bahan)
Rancangkan bagaimana media itu hendak digunakan. Sediakan alat kemudahan untuk persembahan. Rancangkan aktiviti-aktiviti yang menarik minat murid murid serta yang memberi motivasi kepada murid supaya murid murid merasa senorok. Adakan juga aktiviti susulan bagi tujuan pengayaan.
5. Require Learner Participation(Perlu Penyertaan Pelajar)
Tindakbalas dari pelajar seperti membuat latihan hasil dari pembelajaran yang berlaku. Adakan juga pengukuhan supaya tindakbalas yang betul diperolehi.
6. Evaluate and Revise ( Menilai dan Semak Semula)
Penilaian semasa proses dan selepas proses pengajaran dan pembelajaran membolehkan guru membuat pembetulan, penambahbaikan, dan tindakan susulan yang sesuai. Penilaian boleh dibuat dalam pelbagai bentuk. Bentuk Penilaian pembelajaran terbahagi dua, iaitu penilaian formal dan penilaian informal. Penilaian formal merujuk kepada ujian. Penilaian informal dibuat melalui hasil kerja pelajar, pemerhatian, soal jawab, aktiviti kumpulan, pembentangan dan seumpamanya. Penilaian pembelajaran boleh dibuat sepanjang proses P&P.