Bahan Bacaan: Pengurusan Bilik Darjah

    12
    0
    Alhamdulillah kita sekarang sudah sampai ke penghujung tahun 2014, dan bakal menempuh pelbagai lagi cabaran dunia pendidikan yang pasti akan memberi kesan secara langsung kepada guru-guru di Malaysia ini. Walaubagaimanapun tiada apa yang diharapkan melainkan dapat menguruskan kerjaya dan hubungan dengan baik.
    Di sini suka untuk pendidik2u mempromosikan bahan bacaan yang baik untuk guru-guru terutamanya yang ingin menjadi seorang guru yang hebat. Buku tersebut ialah Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Berkesan.
    Untuk Beli Klik Order Here di bawah
    Sinopsis
    Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-strategi Mewujudkan Komuniti Pembelajaran Berkesan merupakan satu buku panduan yang mudah, lengkap dan komprehensif dalam bidang pengurusan bilik darjah.  Dalam buku ini, para pembaca disajikan dengan pelbagai teori, model, saranan, amalan, dan himpunan pengalaman para pendidik dan tokoh-tokoh pengurusan bilik darjah dari seluruh dunia untuk membolehkan perancangan, pelaksanaan dan pengendalian bilik darjah dibuat dengan lebih cekap, terancang, dan berkesan.

    Isi Kandungan
    Bab 1: Konsep Pengurusan Disiplin Bilik Darjah 1

    Pengenalan 1

    Pengertian Konsep Pengurusan Disiplin Bilik Darjah 3

    Hubungan Pengurusan Bilik Darjah dengan

    Proses Pengajaran dan Pembelajaran 4

    Kepentingan Melindungi Masa Instruksional 7

    Tanggungjawab Disiplin Pihak Sekolah 10

    Tanggungjawab Disiplin Para Guru 11

    Konsep Disiplin dalam Bilik Darjah 16

    Memahami Punca Masalah Perlakuan Murid 19

    Dimensi-Dimensi Pengurusan Bilik Darjah 23

    Susun Atur Persekitaran Fizikal 24

    Rumusan 36

    Lampiran 1 39

    Bab 2: Fasa-Fasa dalam Pengurusan Bilik Darjah 61

    Pengenalan 61

    Tugas Mengajar 62

    Dimensi Penyampaian Ilmu 63

    Dimensi Pengurusan Bilik Darjah 64

    Empat Fasa dalam Pengurusan Bilik Darjah 69

    Membezakan Masalah Penyampaian Ilmu dengan Masalah Pengurusan Bilik Darjah 74

    Rumusan 75

    Lampiran 2 77

    Bab 3: Model-Model Pengurusan Bilik Darjah 79

    Pengenalan 79

    Model Redl dan Wattenberg 82

    Model Neo-Skinner 84

    Model Kounin 88

    Model Ginott 91

    Model Canter dan Canter 98

    Model Jones 102

    Model Glasser 106

    Model Curwin dan Mendler 110

    Model Gordon 116

    Model Weber 120

    Model Weinstein, Tomlinson-Clarke, dan Curran 121

    Rumusan 123

    Lampiran 3 127

    Bab 4: Mengenal Pasti Keadaan Sedia Ada Bilik Darjah 133

    Pengenalan 133

    Mengenal Pasti Masalah Bilik Darjah 134

    Masalah Individu dan Masalah Kumpulan 138

    Memutuskan Tindakan yang akan Diambil 143

    Rumusan 146

    Lampiran 4 149

    Bab 5: Mengenal Pasti Objektif Pengurusan 153

    Pengenalan 153

    Suasana Bilik Darjah 154

    Tujuan Menentukan Objektif Pengurusan 159

    Rumusan 163

    Lampiran 5 165

    Bab 6: Memilih dan Menggunakan Strategi Pengurusan 169

    Pengenalan 169Pendekatan-Pendekatan Pengurusan Bilik Darjah 170

    Pendekatan Autoritarian 171

    Pendekatan Intimidasi 179

    Pendekatan Permisif 182

    Pendekatan Instruksional 186

    Pendekatan Pengubahan Tingkah Laku 195

    Pendekatan Iklim Sosioemosi 219

    Pendekatan Proses Kumpulan 230

    Pendekatan Buku Resipi 244

    Rumusan 249

    Lampiran 6 251

    Bab 7: Menilai Keberkesanan Corak Pengurusan 267

    Pengenalan 267

    Cara Menilai Keberkesanan Corak Pengurusan 268

    Usaha-usaha Memantapkan Kualiti Pengurusan Bilik Darjah 269

    LEAVE A REPLY

    Please enter your comment!
    Please enter your name here