Perubahan pantas teknologi komunikasi dan maklumat berjaya memudahkan perhubungan dan pekerjaan ramai orang. Ia diakui memberi kesan besar dalam pelbagai sektor tak kira sektor kerajaan mahupun swasta. Penggunaan teknologi kini mampu meningkatkan produktiviti dalam bekerja, mengurangkan karenah birokrasi serta menurunkan kos.

Antara sistem komunikasi elektronik yang telah diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia adalah sistem eMaklum.

Apakah Sistem eMAKLUM?

Sistem eMAKLUM adalah sistem elektronik yang menghantar notifikasi status invois dan bayaran kepada penerima bayaran yang berurusan dengan kerajaan Malaysia. Ianya terdiri daripada 2 kategori iaitu pembekal dan individu (termasuk penjawat awam).

Sistem ini boleh digunakan oleh semua individu dan pembekal yang meliputi skop bekalan, perkhidmatan dan kerja.

Pengguna sama ada dari pembekal atau individu tidak perlu membuat sebarang pendaftaran atas talian. Ini kerana semua invois bagi sebarang urusan dengan pihak kerajaan terus direkod secara automatik di dalam sistem ini.

Cara Penggunaan Sistem eMAKLUM

Sistem ini amat mudah digunakan. Pengguna hanya perlu melayari laman web Sistem eMAKLUM Malaysia di link di bawah dan mengisi maklumat yang diperlukan.

https://emaklum.anm.gov.my/

Bagi pengguna individu, anda boleh masukkan nombor kad pengenalan di ruangan pertama yang disediakan. Manakala bagi pengguna organisasi/ syarikat, anda perlu memasukkan nombor pendaftaran syarikat.

Seterusnya, masukkan No Akaun atau No Invois di ruangan kedua. Akhir sekali, tekan butang “Cari” untuk membuat semakan.

Notifikasi Status Invois

Terdapat 4 jenis notifikasi status invois yang mungkin anda terima iaitu:


ADA PERNIAGAAN / PRODUK YANG NAK DIHEBAHKAN? IKLAN DI SINI


  • Diterima = dokumen invois berjaya dikunci masuk oleh 1GFMAS;
  • Disemak = dokumen invois berjaya disahkan oleh pegawai di peringkat Pejabat Perakaunan (AO)/Pusat Tanggungjawab (PTJ);
  • Diperakukan = dokumen invois berjaya diluluskan oleh pegawai di AO/ PTJ; dan
  • Dikuiri = dokumen invois dikuiri atas sebab-sebab tertentu.

Walau bagaimanapun, pengguna tidak semestinya menerima keempat-empat jenis notifikasi tersebut kerana bergantung kepada pemprosesan dan maklumat invois penerima.

Notifikasi Status Bayaran

Bagi semakan notifikasi bayaran pula, 4 bentuk notifikasi yang akan anda terima adalah seperti berikut:

  • Dihantar ke bank = maklumat bayaran EFT telah dihantar ke bank;
  • Diterima oleh bank = maklumat bayaran EFT telah berjaya diterima oleh pihak bank dan proses bayaran mengambil masa selewat-lewatnya 3 hari waktu bekerja.;
  • Ditolak oleh bank = maklumat bayaran EFT gagal diproses oleh bank; dan
  • Dikeluarkan =status bayaran bagi non-EFT iaitu cek/draf bank/pindahan wang (Telegraphic Transfer).                                                                                                

Sama seperti notifikasi invois, pengguna tidak semestinya menerima keempat-empat jenis notifikasi tersebut kerana bergantung kepada pemprosesan dan maklumat bayaran penerimaan.

Kebiasaannya, rekod pembayaran mengambil masa dalam tempoh empat (4) hari dari tarikh terima dokumen lengkap sebelum status bayaran dipaparkan di sistem eMAKLUM.

Untuk makluman anda, notifikasi status invois dan bayaran kepada penerima bayaran akan dihantar kepada emel penerima seperti yang terkandung di dalam maklumat invois. Bagi pembekal atau individu yang hanya mempunyai nombor telefon bimbit, notifikasi akan dihantar melalui sms ke nombor tersebut.