PENGURUSAN HEADCOUNT

PENGURUSAN HEADCOUNT

MENGAPA PERLU HEADCOUNT
  • ·         MELIHAT KEUPAYAAN SEDIA ADA SETIAP MURID
  • ·         MENILAI POTENSI SETIAP MURID YANG DAPAT DIGARAP
  • ·         MERANCANG PROGRAM YANG BERSESUAIANDENGAN KEBOLEHAN DAN KEUPAYAAN MURID BERASASKAN DIAGNOSIS YANG TEPAT
  • ·         UNTUK TUJUAN POST-MORTEM DAN TINDAKAN PENAMBAHBAIKAN YANG PROAKTIF
  • ·         PEMANTAUAN DAN PENILAIAN BOLEH DIBUAT OLEH PENGETUA, GURU BESAR, GPK, GURU KELAS, DAN GURU MATA PELAJARAN SECARA SISTEMATIK
  • ·         PANITIA DAPAT BERFUNGSI DENGAN LEBIH BERKESAN


ASAS HEADCOUNT
  • ·         MENGENAL PASTI TOV ( TAKE OF VALUE ) – BERASASKAN KEPUTUSAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN
  • ·         MENENTUKAN ETR ( EXPECTED TARGETED RESULT ) – DENGAN MERUJUK KEPADA KEPUTUSAN TERBAIK PEPERIKSAAN AWAM SEKOLAH
  • ·         MENENTUKAN OTI ( OPERATIONAL TARGETED INCREMENT ) – DENGAN MERUJUK KEPADA ETR SERTA MENETAPKAN SAMA ADA JANGKAAN PEMERINGKATAN DUA ATAU TIGA KALI PENILAIAN


PROSES HEADCOUNT

CARTA ALIRAN PELAKSANAAN HEADCOUNT



POST-MORTEM
  • ·         SUATU PROSES BEDAH SIASAT UNTUK MENGKAJI DAN MENGENAL PASTI PUNCA SEBENAR PENYAKIT ATAU PUNCA MASALAH.
  • ·         DALAM KONTEKS SEKOLAH / PENDIDIKAN : POST-MORTEM DIADAKAN UNTUK MENGANALISIS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN, MENGENAL PASTI KELEMAHAN, DAN SETERUSNYA MENENTUKAN STRATEGI PENAMBAHBAIKAN.
  • ·         DIBUAT SELEPAS SETIAP UJIAN BULANAN / PEPERIKSAAN OLEH GURU MATA PELAJARAN/ PANITIA / KETUA BIDANG DAN JAWATANKUASA KURIKULUM.


POST-MORTEM AKAN DAPAT MENGANALISIS :
  • ·         KEUPAYAAN GURU MENGAJAR
  • ·         KEUPAYAAN MURID BELAJAR
  • ·         KUALITI SOALAN ( JSU )
  • ·         KEBERKESANAN PROGRAM PEMULIHAN  DAN PENGAYAAN YANG LEPAS
  • ·         PROGRAM KHAS OLEH PANITIA


LANGKAH-LANGKAH POST-MORTEM
                DILAKSANAKAN OLEH GURU MATA PELAJARAN
  • 1.       MARKAH DIISI BERDASARKAN PEPERIKSAAN / UJIAN YANG TELAH DILAKSANAKAN.
  • 2.       PENCAPAIAN MURID DIANALISIS SECARA PERBANDINGAN UNTUK MENGESAN MURID-MURID YANG TELAH MENCAPAI OTI 1 ATAU OTI 2.
  • 3.       SENARAIKAN MURID SERTA MARKAH YANG DIISI ATAU SENARAIKAN NAMA MURID SERTA MARKAH YANG TIDAK MENCAPAI TAHAP OTI 1 ATAU OTI 2.
  • 4.       SETIAP MURID DIKENAL PASTI ASPEK KELEMAHAN BERDASARKAN PENCAPAIAN MEREKA.
  • 5.       MENENTUKAN TINDAKAN PEMULIHAN SEGERA BAGI TUJUAN PENAMBAHBAIKAN DENGAN PELBAGAI KAEDAH PENGESANAN SEBELUM PEPERIKSAAN BERIKUTNYA.


DILAKSANAKAN OLEH PANITIA MATA PELAJARAN DAN GURU KANAN

  • 1.       MENGADAKAN POST-MORTEM PERINGKAT PANITIA.
  • 2.       MELENGKAPKAN  MAKLUMAT  KESELURUHAN KELAS BERDASARKAN RUMUSAN YANG DIBUAT.
  • 3.       MENGANALISIS KEPUTUSAN PEPERIKSAAN SETIAP TINGKATAN.
  • 4.       MELENGKAPKAN ANALISIS TINGKATAN UNTUK DIBAWA DALAM MESYUARAT KURIKULUM.


 DILAKSANAKAN OLEH JAWATANKUASA KURIKULUM SEKOLAH

1.       MENGADAKAN MESYUARAT KURIKULUM SEKOLAH UNTUK MEMBINCANGKAN :

A.        ANALISIS PEPERIKSAAN SEMASA DARI SEGI :
-          PENCAPAIAN KUANTITI
-          PENCAPAIAN KUALITI
-          PERBANDINGAN PENCAPAIAN ANTARA MATA PELAJARAN
-          PERBANDINGAN PENCAPAIAN SEMASA DENGAN ETR TAHUNAN
B.          MERANCANG DAN MELAKSANAKAN STRATEGI PENGUKUHAN, PENGAYAAN, DAN PEMULIHAN.

PENGURUSAN PANITIA

ANTARA PERANAN PANITIA :

ü  PERLU TINGKATKAN PERANCANGAN STRATEGIK DAN PELAN TAKTIKAL SERTA PELAN OPERASI BERDASARKAN KEPERLUAN MATA PELAJARAN.
ü  SEDIAKAN ANGGARAN BELANJAWAN BERDASARKAN PERUNTUKAN YANG DITERIMA.
ü  BINCANGKAN KEKUATAN DAN KELEMAHAN DALAM PENCAPAIAN MURID.
ü  MELENGKAPKAN FAIL PANITIA.
ü  MENGADAKAN SESI PENINGKATAN PROFESIONALISME DI KALANGAN AHLI PANITIA – PENGETAHUAN DAN KEMAHIRAN PROFESIONAL.
ü  PERLU ADA PENYELARASAN DENGAN PERKARA YANG DIBINCANGKAN DI DALAM MESYUARAT JAWATANKUASA KURIKULUM – DARI SEGI HEADCOUNT DAN POST-MORTEM
ü  MERANGKA PROGRAM PENINGKATAN AKADEMIK DAN PEMULIHAN – PERLU DINILAI DAN DIKENALPASTI BAGI MEMBUAT PENAMBAHBAIKAN.
ü  TEKANKAN KONSEP 5 P ( PERANCANGAN, PELAKSANAAN, PEMANTAUAN, PENILAIAN DAN PENAMBAHBAIKAN )
ü  PELAKSANAAN ULANGKAJI MATA PELAJARAN SELESAI SUKATAN SELESAI – PASTIKAN AKTIVITI PEMULIHAN DAN PENGUKUHAN MENJURUS SASARAN YANG DITETAPKAN – PASTIKAN MURID SUDAH MENGUASAI KONSEP YANG DIPELAJARI DAN FOKUS KEPADA TAJUK BELUM DIKUASAI OLEH MURID.
ü  PERANCANGAN STRATEGIK DAN PENINGKATAN AKADEMIK PERLU BERSIFAT ‘ SMART ’ ( SPECEFIC, MEASURABLE, ACHIVEBLE, REALISTIC & TIMEFRAME ).
ü  MENYEDIAKAN ANALISIS MATA PELAJARAN SELEPAS SETIAP KALI PEPERIKSAAN DIJALANKAN.
ü  PENILAIAN DAN PEMANTAUAN PERLU DILAKSANAKAN BAGI MEMASTIKAN SETIAP PROGRAM YANG DILAKSANAKAN BERJAYA. PERLU ADA PERKARA BERIKUT :
-          JADUAL PENILAIAN
-          SEDIAKAN INSTRUMEN
-          SEDIAKAN LAPORAN
-          PERLU BENTANG DALAM MESYUARAT UNTUK TINDAKAN PENAMBAH BAIKAN.